Cookie-inställningar Vår webbplats använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och för att din användarupplevelse ska bli ännu bättre. Du kan läsa mer om dem samt konfigurera dina inställningar
Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/pexels-tara-winstead-8850721.jpg

Checklista: Så GDPR-anpassar du din rekrytering

Sedan GDPR trädde i kraft 2018 är det mer viktigt än någonsin att ha koll på hur du hanterar kandidaters personuppgifter inom rekrytering. Kandidatens upplevelse har alltid varit en hjärtefråga för oss på Wise Professionals och för att GDPR-anpassa våra processer gjorde vi ett stort arbete med att införa nya dokument och rutiner som säkerställer att vi värnar om våra kandidaters och kunders integritet. Här delar vi med oss av våra tips till ett bra GDPR-arbete inom rekrytering.
Blogg

Daniel Wellington och H&M är två helt olika organisationer. Den första befinner sig i hypertillväxt där de tidigt gick från 250 till 1100 medarbetare på två år, medan den senare har en gigantisk organisation att skapa ambassadörskap i. David Lagerblad är Talent Acquisition Manager på Daniel Wellington och  Camilla Brunnman är HRBP på H&M. Hur ser dessa organisationer på framtidens utmaningar?

Vad händer om jag släpper rekryteringen i organisationen?

Både Camilla och David har tidigare arbetat i intensiva miljöer och är överens om att rekrytering behöver byggas in i företagskulturen på så sätt att alla förstår att de kan påverka. I stark tillväxt går det inte att sätta för mycket struktur som hämmar innovation men självklart behövs vägledning så att de innovativa krafterna riktas rätt. Growth mindset blir viktigare såväl i rekrytering som i arbetet med medarbetarupplevelsen, the employee experience.

Återigen handlar det om att involvera ledningsgrupp, chefer, teamleaders och andra som har ett finger med i rekryteringen. Våga släppa ansvar till organisationen men se till så att dem får verktygen att rekrytera rätt, se till att utbilda dem i det hantverk som rekrytering faktiskt är.

Vikten av att introducera nya och involvera medarbetare

Vi vet alla att onboarding är viktigt men i takt med att gig-ekonomin breder ut sig handlar det mer om att arbeta med preboarding, att påbörja introduktionsprocessen innan personen ens har börjat. Framgångsrika företag gör detta genom att involvera kandidater och medarbetare, oavsett om de fått jobbet eller inte och oavsett var i rekryteringsprocessen hen befinner sig.

Ingen motsättning mellan långsiktighet och kortare anställningstid

En utmaning är också att bygga långsiktighet när det kan kännas som att både människor och arbetsuppgifter bara flyger runt. Men en kort anställningstid behöver inte stå i kontrast mot långsiktighet så länge gigget har ett fokus längre fram. Det är bättre att börja någonstans och testa sig fram, än att inte börja alls och därmed bli omsprungen av alla andra.