Håll kontakt med alla kandidater – även de som fått nej
Vad innebär nätverksrekrytering?
Nätverksrekrytering enligt oss handlar inte om att vända sig till sina kompisar eller sina medarbetare för att få tips på potentiella kandidater. Fokus ligger på att skapa en riktigt bra upplevelse för kandidaterna under rekryteringen och sedan hålla kontakt med kandidaterna även efter rekryteringsprocessen, även om de inte fick jobbet. Genom att skapa värde i er fortsatta relation kommer personen inte bara få en bra känsla för ert företag, utan sannolikt också tala gott om er till sitt egna nätverk. För att kunna arbeta med nätverksrekrytering är det viktigt att du ser alla kandidater som potentiella kandidater, kunder och ambassadörer.
Nätverksrekrytering kräver struktur
Tricket är att skapa en struktur för hur du kategoriserar och kommunicerar med dina kandidater. Med ett rekryteringssystem kan du organisera och sätta upp påminnelser kring de kandidater du ska kontakta.
Boka förutsättningslösa möten
Ett bra sätt att hålla kontakt med kandidater är att träffas över en lunch eller kopp kaffe för att stämma av läget, berätta om bolaget, dina rekryteringsbehov och vad som händer just nu. Då kan kandidaten ta med sig den informationen och kanske finns det någon i personens nätverk som kan passa för en framtida roll hos er.
Skapa automatiska återkopplingsmail
Att träffa en kandidat som fått nej är kanske inget man gör varje dag, och ärligt talat är det svårt att få tid till det. En enklare sak för att hålla kontakt med dina kandidater är att skapa automatiserade mail som är personliga och värdefulla för kandidaten att ta emot. Ni använder säkert redan automatiserade mail i er rekryteringsprocess. Varför inte skapa personliga återkopplingsmail för gamla kandidater som går ut regelbundet?
Träffa kandidat två och tre
Kandidat två och tre kom långt i rekryteringsprocessen av en anledning – de är duktiga personer som har visat sig vara relevanta för er. Ägna lite extra tid åt dem. Återkoppla, lägg till dem på LinkedIn och boka in uppföljningssamtal eller fika. Det kommer inte bara skapa en fantastisk kandidatupplevelse, du kommer också få en trogen ambassadör till ditt företag.
Sälj in företaget
När du går in i en intervju, har du funderat kring vad kandidaten får med sig av dig som arbetsgivare? En intervju är ett ypperligt tillfälle att ge kandidaten en bra bild av företaget och “sälja in” arbetsplatsen, oavsett om du redan vet att kandidaten inte kommer få jobbet. Ta även tillfället i akt och ta reda på mer om kandidaten för att se om hen kanske skulle kunna passa för en annan roll i framtiden eller har kontakter som gör. Redan i det här skedet kan du arbeta med nätverksrekrytering.
Inbound recruiting
Dela med dig av tips och bra innehåll kring branschen och rekryteringsmöjligheter och sprid i ditt nätverk. Då skapar du dig ett namn när du rekryterar. Genom inbound recruiting skapar du relationer med potentiella kandidater genom att dela employer brand-material som får personer att bli intresserade av dig som arbetsgivare, innan det ens finns några jobbmöjligheter.
Tacka nej tidigt till icke-relevanta kandidater
Gör dig själv och kandidaten en tjänst och tacka nej tidigt i rekryteringsprocessen. Håll inte kandidaterna på sträckbänken mer än nödvändigt. Och trots att de är fel för den utlysta tjänsten, ska du hålla kontakt. Du vet aldrig om den här personen kan vara den personen som hjälper dig med en bra kandidat i framtiden. Det är just det som är det fina med nätverksrekrytering!
Kom igång med nätverksrekrytering – 4 tips
- Skapa automatiserade uppföljningsmail.
- Lägg till kandidater du har intervju med på LinkedIn.
- Maila kandidater om nya tjänster som kommit upp.
- Boka in möte med kandidat två och tre.